- Vizualizări: 60
Pe 28 februarie, Academia de Științe a Moldovei a încheiat sesiunile de audieri publice ale rapoartelor științifice în cadrul procesului de evaluare a cercetărilor desfășurate în programele instituționale pentru anii 2024–2027, etapa anului 2024. În cadrul ultimei etape, Secția Științe Sociale, Economice, Umanistice și Arte a evaluat proiecte ce au abordat teme de mare importanță pentru evoluția cunoașterii și dezvoltării sociale. Printre acestea se numără elaborarea unei enciclopedii cronologice privind istoria Basarabiei în perioada 1812-1918, un proiect interdisciplinar care urmărește să ofere o perspectivă detaliată asupra evoluțiilor istorice din această regiune.
Un alt subiect este cel al fenomenelor de confluență și confruntare în spațiul basarabean, privit atât din perspectivă lingvistică, literară, cât și folclorică, aspecte care reflectă identitatea culturală și complexitatea acestui teritoriu la intersecția civilizațiilor. De asemenea, au fost analizate coordonatele modernizării social-economice, politice, administrative și culturale în diferite etape ale evoluției statale din Moldova, Basarabia, RSSM și Republica Moldova, cu accent pe contextul regional și european.
Schimbările regimurilor politice și impactul acestora asupra culturii și politicii au constituit un alt punct de interes al cercetărilor evaluate. Totodată, problematica securității naționale a Republicii Moldova în contextul aderării la Uniunea Europeană a fost analizată din perspectivă juridică, politologică și sociologică, alături de mecanismele de consolidare a bunăstării și securității cetățenilor.
În domeniul educației, s-a pus accent pe teoria și metodologia dezvoltării continue a curriculumului școlar, precum și pe integrarea socioculturală a studenților străini prin activități sportive și turistice. Patrimoniul arheologic preistoric și antic din regiunea de silvostepă a fost, de asemenea, un subiect de interes, subliniindu-se importanța cercetării și valorificării științifice a acestuia.
Domeniul educației fizice și sportului a fost reprezentat în cadrul audierilor cu proiecte ce vizează formarea competențelor transformative, integrarea ecologică a activității sportive și tehnologii inovatoare de monitorizare a nivelului de pregătire a sportivilor de performanță. De asemenea, s-au discutat strategii de recuperare post-pandemică prin activități fizice, oferind soluții pentru refacerea persoanelor cu decondiționare fizică după perioada Covid-19.
Menționăm că procesul de evaluare se desfășoară conform cadrului normativ stabilit, incluzând prevederile Codului cu privire la știință și inovare al Republicii Moldova, Metodologiei de finanțare a proiectelor din domeniile cercetării și inovării și regulamentelor specifice Academiei de Științe a Moldovei.
Cristina BUMBU